loading...

كاغذ ديواري

كاغذ ديواري

بازدید : 158
11 زمان : 1399:2

اگر مي خواهيد تغييراتي در دكوراسيون خود بدهيد و بين انتخاب كاغذ ديواري و رنگ كردن منزل دودل هستيد بهتر است نگاهي به اين مطلب بيندازيد و توصيه هاي ما را در اين زمينه مطالعه كنيد

انتخاب رنگ يا كاغذديواري براي ديوارهاي خانه به نظر معضلي حل‌نشدني است. گاهي وقت‌ها واقعا انتخاب بين اين دو سخت مي‌شود چراكه هر كدام مزايا و معايبي دارند كه انتخاب را محدود مي‌كنند ولي شايد دانستن چند نكته در مورد آنها بد نباشد؛ دست‌كم اطلاعات بيشتري را در اختيارتان قرار مي‌دهد و همين مساله اگر جواب درست و شفافي به شما ندهد، حداقل چشم‌تان را براي انتخاب بازتر مي‌كند و باعث مي‌شود انتخاب آگاهانه‌تري داشته باشيد. ما قصد نداريم بگوييم رنگ بهتر است يا كاغذديواري. ما فقط قصد داريم نكات مثبت و منفي اين دو متريال را به شما بشناسانيم اما تصميم نهايي برعهده خود شماست.

رنگ‌ها تنوع بيشتري دارند يا كاغذديواري‌ها؟

در امر تنوع اين كاغذديواري‌ها هستند كه برگ برنده را در اختيار دارند؛ چراكه هم تنوع رنگي و هم تنوع طرحي بيشتري دارند.

كدام‌يك خانه‌ام را نورگيرتر مي‌كند؟

وقتي صحبت نورگيري به ميان مي‌آيد، رنگ‌ها يك قدم از كاغذديواري‌ها جلوترند. حتما مي‌پرسيد چرا؟ خب، بايد بگوييم به دليل سطح براق‌شان. اين سطح براق نور را منعكس مي‌كند و در نتيجه فضا روشن‌تر به نظر مي‌رسد در صورتي كه كاغذديواري‌ها جاذب نور هستند و از اين قابليت بي‌بهره‌اند.

با رنگ خانه‌ام بزرگ‌تر جلوه مي‌كند يا كاغذديواري؟

اگر قصد داريد خانه كوچك‌تان را بزرگ‌تر جلوه دهيد، رنگ‌ها بيشتر از كاغذ‌ديواري‌ها به شما كمك خواهند كرد؛ چراكه در خانه‌هاي كوچك هرچه فضا مينيمال‌تر و به دور از شلوغي و طرح‌هاي اضافي باشد، بزرگ‌تر به نظر مي‌رسد. اما خب نمي‌توان كاغذديواري‌هايي كه طرح‌هاي زيبايي دارند را هم ناديده گرفت. درست است كه طرح روي آنها خانه را كوچك‌تر نشان مي‌دهد اما فريبنده‌تر و متفاوت‌تر از رنگ‌ها هستند.

كدام‌يك در زمان كمتري اجرا مي‌شوند؟

در مورد ميزان زمان مورد نياز براي اجرا هم باز اين كاغذ ديواري ‌ها هستند كه يك گام جلوترند. در كوتاه‌ترين زمان ممكن مي‌توان ديوارهاي خانه را با انواع كاغذديواري‌ها تزيين كرد. كاغذديواري‌ها حتي دردسر كمتري هم براي اجرا نسبت به رنگ‌ها دارند.

آيا رنگ‌ها و كاغذديواري‌ها ويژگي‌هاي مشتركي دارند؟

رنگ‌ها و كاغذ‌ديواري‌ها در عين متفاوت بودن داراي ويژگي‌هاي مشتركي هستند و اين يعني قدرت. يكي از اين ويژگي‌هاي مشترك قابليت شست‌و‌شوي آنهاست.

بافت‌هاي متفاوت را در كدام‌يك مي‌توانم پيدا كنم؟

اگر آنقدر جزئي‌نگر هستيد كه حتي بافت ديوارهاي‌تان هم براي‌تان مهم است، شك نكنيد بهترين انتخاب براي شما كاغذ‌ديواري‌است. دنياي كاغذ‌ديواري‌ها آن‌قدر بزرگ و متنوع است كه شك داريم آنچه را كه مد نظرتان است،

پيدا نكنيد.

مي‌توانم تركيبي از رنگ و كاغذديواري در خانه‌ام داشته باشم؟

در نهايت اگر نتوانستيد بين رنگ و كاغذديواري يكي را انتخاب كنيد، پيشنهاد مي‌دهيم از تركيب رنگ و كاغذ ديواري براي دكوراسيون داخلي خانه‌تان استفاده كنيد. اما اين تركيب كردن بايد هوشمندانه و معمارانه صورت بگيرد.

بازدید : 132
11 زمان : 1399:2

مزاياي استفاده از كاغذ ديواري

اگر از رنگ هاي يك دست و ساده براي پوشش ديوارهاي منزل خسته شده ايد يا بوي رنگ شما را آزار مي دهد بهترين چاره براي شما استفاده از كاغذديواري است.

كاغذ ديواري هاي امروزي حتي قابل شستشو بوده و به راحتي با دستمالي مرطوب تميز مي شوند.

استفاده از كاغذ ديواري اين امكان را فراهم مي كند كه به جاي طرح هاي ساده و محدود قابل اجرا با رنگ هاي ساختماني، گستره وسيعي از طرح ها و حتي بافت هاي گوناگون را انتخاب كنيم.

اگر به منزل جديدي نقل مكان مي كنيد يا قصد داريد دكوراسيون منزلتان را عوض كنيد، پيش از آن كه با يك نقاش ساختماني قراردادي عقد كنيد به امكانات ديگري كه براي پوشش ديوارهاي منزلتان وجود دارند نيز بيانديشيد. به عنوان مثال، چرا اين بار از كاغذ ديواري استفاده نمي كنيد؟

اگر از رنگ هاي يك دست و ساده براي پوشش ديوارهاي منزل خسته شده ايد يا بوي رنگ شما را آزار مي دهد بهترين چاره براي شما استفاده از كاغذديواري است.

كاغذ ديواري نسبت به رنگ امكان مانور بيشتري در تصحيح نماي ظاهري خانه در اختيار ما قرار مي دهد به عنوان مثال براي كوتاه تر جلوه دادن ارتفاع سقف يك اتاق به راحتي مي توانيم از كاغذهايي با طرح هاي افقي استفاده كنيم و يا استفاده از كاغذ ديواري هاي بافت دار علاوه بر عمق بخشيدن به ديوارهاي اتاق، صداي محيط را نيز جذب مي كنند و نسبت به سطوح براق و صيقلي ديوارهاي رنگ شده از انعكاس صدا جلوگيري مي كنند.

همچنين طرح هاي بسيار متنوع كاغذديواري هاي امروزي پاسخگوي هر نوع سليقه اي هستند. چنانچه فضايي آرام و آرامش بخش را مي پسنديد از انواع كاغذ ديواري هاي گلدار با رنگ هاي ملايم استفاده كنيد و يا چنانچه از فضايي پرانرژي و زنده لذت مي بريد كاغذ ديواري هايي با رنگ هاي درخشان و شاد و طرح هاي مدرن و هندسي را به كار ببريد.

كاغذ ديواري در گذر زمان

كاغذ ديواري پس از دهه هفتاد قرن بيستم كه سال هاي طلايي رواج خود را طي كرد مورد كم توجهي قرار گرفت و پس از اين دوران ناگهان به يك پوشش ارزان تبديل شد كه تنها توسط طبقه كم بضاعت و يا مهمانسراهاي ارزان قيمت براي پوشاندن ديوارهاي بدساخت و يا داراي نقص استفاده مي شد.

اما اينك در ابتداي قرن بيست و يكم با پيشرفت تكنولوژي ساخت و كاغذهاي مقاوم با انواع بسيار متنوع چاپ، نسل جديد كاغذهاي ديواري جاي خود را در دنياي دكوراسيون بازيافته اند.

پيشرفت تكنولوژي در توليد كاغذ ديواري به اين معنا است كه امروزه كاغذ ديواري ها از مواد متنوعي مانند پارچه ها، الياف گياهي و يا براده هاي چوبي و فلزي تهيه مي شوند، در حالي كه وجود آستري از پارچه و پي. وي. سي (PVC) موجب دوام قابل ملاحظه آن ها مي گردد. كاغذ ديواري هاي امروزي حتي قابل شست وشو بوده و به راحتي با دستمالي مرطوب تميز مي شوند.

به اين ترتيب شايد بهتر باشد نام اين محصول را از «كاغذهاي ديواري» به «پوشش هاي ديواري» تغيير دهيم: پوشش هاي طرح دار براي ديوار كه به عنوان جايگزيني براي رنگ هاي ساختماني بر روي سطح ديوار چسبانده مي شوند.

انتخاب يك طرح مناسب

طرح هايي كه براي پوشش ديوار هر يك از اتاق ها به كار مي بريد بايد با روح و كاربرد آن فضا متناسب باشد. طرح هاي گل دار، هندسي و يا تصويري هر يك اثري خاص برروي حالات و احساس افراد باقي مي گذارند.

براي مثال استفاده از طرح شطرنجي در كف يك فضا احساس حركت و عدم سكون را در بيننده ايجاد مي كند به طوري كه شما به عنوان بيننده احساس مي كنيد مايل به نشستن نيستيد بلكه دوست داريد بدون توقف در طول مسير پوشيده از اين طرح حركت كنيد. از اين رو از طرح هاي شطرنجي براي پوشش كف رستوران هايي كه انواع ساندويچ و غذاهاي مشابه را عرضه مي كنند و غذا در آنها به صورت سريع سرو مي شود استفاده مي كنند.

اما استفاده از كاغذ ديواري به عنوان پوشش ديوارهاي يك اتاق توجه بيشتري را در انتخاب مبلمان، كفپوش و باقي اجزاي دكوراسيوني يك اتاق طلب مي كند.

اگر كف اتاق ساده و به رنگ هاي خنثي است مي توانيد از كاغذديواري هاي گلدار با طرح هاي شلوغ بهره بگيريد اما چنانچه در كف پوشش طرح دار و شلوغ استفاده مي كنيد كاغذ ديواري را با طرح هاي ساده و رنگ هاي ملايم در نظر بگيريد و از تركيب طرح هاي شلوغ در ديوار و كف با هم بپرهيزيد. همچنين اين امر را در انتخاب مبلمان و ساير وسايل اتاق نيز در نظر داشته باشيد.

بازدید : 174
11 زمان : 1399:2

كاغذ با روكش وينيل:

در اين نوع كاغذ ديواري ماده اي كاغذي به كار رفته است كه بر روي آن رويه طرح دار استفاده شده است و همچنين با نمونه وينيل آكرليك و يا پلي وينيل كلراد اسپري و يا روكش مي شود. اين نوع از كاغذ ديواري داراي قابليت شستشو و ضد لك بوده و براي مكان ها با كاربري هاي متفاوت قابل استفاده هستند. شايان ذكر است به دليل مقاومت بيشتر اين نوع كاغذ ديواري در مقابل چربي و رطوبت، پيشنهاد مي شود در آشپزخانه ها از اين نوع استفاده گردد.

كاغذ ديواري از نوع منسوج نبافته يا نان وون:

اين دسته از كاغذ ديواري ها از مخلوط الياف فيبر سلولوزي بلند و الياف نساجي در دستگاه كاغذ توليد شده اند. همچنين به وسيله مواد آكرليك تقويت شده و با بهره بردن از رنگدانه ها، يك نوع تاري به وجود مي آورند و براي ايجاد رطوبت، استحكام و قدرت جذب مورد نياز، از يك سري افزودني هاي خاص استفاده مي‌نمايند.

يكي از مزاياي اين نوع كاغذ ديواري عدم نياز به دوباره چسب زدن براي نصب است كه يكي از عوامل بسيار مهم در صرفه جويي هنگام نصب به شمار مي آيد. در حقيقت غيربافته شده ها موادي را به وجود مي آورند كه از نظر ابعاد و اندازه تغيير شكل نمي دهد و رطوبت همانند چسبي مستحكم عمل مي كند.

از ساير مزاياي اين نوع كاغذ ديواري، اين است در صورت نياز به برداشتن كاغذ، به راحتي از ديوار جدا شده و مي توان مجدداً آن را به ديوار وصل كرد.

روكش پارچه اي: اين نوع از كاغذ ديواري ها به دليل اينكه سبك تر هستند براي محيط ها با رطوبت كمتر به گزينه ي اول مبدل مي شوند و شما مي توانيد از آنها در نشمين منزلتان استفاده كنيد. ماده ي سازنده اين دسته، يك ماده سبك وينيل از آكريك مي باشد كه لايه طرح دار آن بر روي روكش چاپ مي شود.

كاغذ با وينيل سخت و جامد:

در اين نوع يك لايه كاغذي لمينيت شده به وسيله ي يك روكش از نوع وينيلي جامد پوشش داده مي شود.

از ويژگي هاي اين نوع از كاغذها مي توان به سطح طرح دار آنها كه داراي روكش بسيار قوي وينيلي هستند و از مقاومت بالايي برخوردار مي باشند نام برد. از ديگر مزاياي اين نوع كاغذها قابليت شستشو و سهولت در جدا شدن از ديوار مي باشد. همچنين در محيط هايي كه داراي رطوبت بوده و ممكن است در معرض انواع چربي ها و لك ها قرار گيرد، گزينه ي مناسبي مي باشد. البته به ياد داشته باشيد در كارگاه ها و انباري هايي كه امكان تماس فيزيكي با كاغذ وجود دارد مناسب نمي باشند.

كاغذهاي وينيل فابريك بك:

جنس اين كاغذها از نوع وينيل سخت كه بر روي سطوح دكوراتيوشان لمينيت شده است بوده و به سه دسته اصلي زير تقسيم مي شوند:

وينيل سخت يا جامد: مواد تشكيل دهنده اين كاغذ مشتمل است بر يك نوار وينيلي كه بر روي لايه پارچه اي يا كاغذي لمينيت شده است و به صورت بارز از انواع معرفي شده تا به حال از مقاومت بالاتري برخورد دارد. دليل اين مقاومت جامد بودن وينيل مي باشد. اين نوع از كاغذها به مشترياني پيشنهاد مي گردد كه به دنبال كاغذهايي هستند كه صد در صد قابل شستشو بوده و ضد لك و مقاوم مي باشند.

كاغذي: اين نوع از كاغذها، پايه كاغذي داشته كه سطح طرح دار بر روي آنها چاپ مي شود. با اينكه اين نوع كاغذها روكش نشده اند، در برخي از موارد روكشي دارند كه بر روي جوهر كشيده شده و از آن ها محافظت مي كند.

كاغذهاي وينيلي نون وون يا غيربافته شده: در اين نوع كاغذها از يك نوع كاغذ نون وون با يك صفحه وينيلي استفاده شده است و اين امر براي ايجاد مقاومت بالا در مقابل آب و نفوذ آن مي باشد و كاربري آن در حمام و آشپزخانه مي باشد.

دقت كنيد كه در هنگام انتخاب مناسب ترين گزينه بايد بدانيد كه كاغذ ديواري هايي كه داراي روكش وينيل هستند در بين انواع مختلف، بادوام‌ترين نوع كاغذ ديواري محسوب مي‌شوند.

تحولات مدرن در كاغذ ديواري:

كاغذ ديواري سفارشي: فن آوري هاي جديد چاپ جوهر افشان ديجيتال با استفاده از اشعه ماوراي بنفش(UV) ، جوهري را كه براي توليد كاغذ ديواري سفارشي استفاده مي شود را بهبود قابل توجهي داده است. خروجي يك طرح كاغذ ديواري مي تواند از عكس ها يا ساير هنرهاي ديجيتال استفاده كند و در لابي هاي شركت ها، رستوران ها، مكان هاي ورزشي، و فضاي داخلي خانه نصب شود و احساسي واقعي را در فرد ايجاد كند.

كاغذ ديواري با تكنولوژي هاي روز: انواع جديد كاغذ ديواري كه در قرن بيست و يكم در حال توسعه يا ورود به بازار هستند، اين قابليت را دارند كه امواج تلفن همراه و wifi را برمي گردانند و در جهت حفظ حريم شخصي افراد بسيار موثر هستند. اين كاغذ ديواري با يك جوهر نقره كه فرم كريستالي دارند پوشانيده شده است كه سيگنال ها را مسدود مي كند.

شركت اسپانيايي بزرگي هم اعلام كرده است كه كاغذ ديواري توليد كرده است كه به عنوان واسط كامپيوتري عمل مي كند و از وب كم،پروژكتور و سنسورهاي حركتي براي كنترل استفاده مي كند.

كاغذ ديواري ضدزلزله: در سال 2012 دانشمندان انستيتو تكنولوژي كارلسروهه ي آلمان كاغذ ديواري را معرفي كردند كه مي تواند به مقاومت يك ديوار در مقابل زلزله كمك كند. اين محصول شامل دو عنصر مهم است: يكي الياف شيشه اي و ديگري ماده‌ مصنوعي "پولي‌ پروپيلن". الياف شيشه در جهات مختلف بافته مي‌شوند تا نيروهاي حاصل از زمين‌لرزه را بر روي تمام ديوار تقسيم كنند.

كاغذ ديواري وسيله اي براي بروز هنر: Tsang Kin-Wah يكي از سرشناس ترين نقاشان كشور هنگ كنگ، كاغذ ديواري در سايز بزرگي را توليد كرده كه طرح هاي گلدار از ويليام موريس است و هم اكنون به عنوان يك سبك در هنر شناخته مي شود.

بازدید : 182
11 زمان : 1399:2

كاغذ ديواري در زماني نه چندان دور رونق زيادي نداشت، اين عدم استقبال هم به دليل عدم تنوع در رنگ و طرح هاي كاغذ ديواري بود اما امروزه به دليل متنوع بودن رنگ، شكل و جنس به يكي از اولين گزينه ها براي پوشش ديوارهاي ساختمان تبديل شده است.

آشنايي با كاغذ ديواري

كاغذ ديواري ، پوشش تزييني براي پوشاندن ديوارهاي داخلي انواع ساختمان هاي مسكوني،تجاري و ساير ساختمان هاست كه به صورت رول و يا متري مي توان آن را خريداري نمود و با چسب مخصوص و به صورت عمودي بر روي ديوارها چسباند. به طور عمده در اتاق هاي مهم منازل يعني اتاق نشيمن و يا سالن، اتاق ناهار خوري و اتاق خواب هاي استفاده مي گردد. حمام و آشپزخانه معمولا ًكاشي يا رنگ مي شوند.

كاغذ ديواري يكي از تكنيك هاي مهم در طراحي داخلي ساختمان به شمار مي رود كه كارخانه هاي توليد كننده طرح هاي متنوعي از آن را به شكل هاي زير در اختيار مشتريان خود قرار مي دهند:

طرح هاي داراي تصوير مشخص: اين طرح ها مانند يك نقاشي داراي طرحي ويژه هستند.

طرح هايWall Stickers يا كاغذ خودچسب يا چسبانك ديواري

طرح هايي با الگو(بافت)گرافيكي

براساس رياضيات در چنين طرح هايي، تنها به 17 روش مي توان الگوهاي گرافيكي را در كنار هم تكرار كرد و تصوير بزرگتري را تشكيل داد. همه توليدكنندگان كاغذ ديواري در دنيا نيز براساس همين 17 روش به خلق طرح مي پردازند.

مي توان گفت كه كاغذ ديواري گوي سبقت را نسبت به استفاده از رنگ در نقاشي ساختمان ربوده است.

تاريخچه كاغذ ديواري

پاپيروس مصري ها اولين نوع كاغذ شناخته شده است كه به 400 سال پيش از ميلاد مسيح باز مي گردد. همچنين چيني ها 200 سال قبل از ميلاد مسيح كاغذ برنج را بر روي ديوارهاي خود مي چسباندند.

در قرن هشتم ميلادي گروهي از زندانيان چيني كه براي برخي از اعراب كار مي كردند مهارت هاي كاغذسازي خود را به آنان آموختند و اعراب اين دانش را در سراسر خاورميانه گسترش دادند. بعد از آن اين دانش به اروپا راه يافت و اگرچه همه چيز به آرامي پيشرفت مي كرد اما در قرن دهم ميلادي، به جاي چوب و بامبو از الياف كتاني براي ساخت كاغذهاي ظريف تر استفاده شد.

اولين بلوك تصويري چاپي اروپايي يك سوغات مذهبي بود كه در سال 1418 ثبت شده و هم اكنون در كتابخانه سلطنتي بارسلونا نگهداري مي شود.

اولين استفاده از اين محصول در كشورمان هم به دوران حكومت ناصرالدين شاه قاجار مربوط مي شود. وي علاقه بسياري به شيوه هاي معماري غربي داشت و به همين منظور هم در زمان نوسازي كاخ گلستان براي ديوارهاي داخلي كاخ از كاغذ ديواري وارداتي استفاده كرد و نام خود را به عنوان اولين واردكننده اين محصول در تاركاغذ ديواري يخ ايران جاوادانه نمود.

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 4
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 3
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6
  • بازدید ماه : 158
  • بازدید سال : 210
  • بازدید کلی : 3135
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی